Van negatief naar positief denken: 10 tips

In dit artikel lees je tien eenvoudige tips om negatief denken in positief denken te transformeren.

positief denkenNegatieve gedachten zijn vaak zo intens dat al ze al je energie wegzuigen en je ervan weerhouden in het huidige moment te zijn. En negatieve gedachten hebben een sneeuwbaleffect: hoe meer aandacht je besteedt aan je negatieve gedachten, hoe sterker en intenser ze worden, en de negatieve uitkomsten waar je steeds op mediteert zullen dan ook vaker uitkomen.

Maar positief denken is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Dus hoe doe je dat? Hier zijn een paar praktische tips die je kunt proberen als je eens in een negatieve spiraal zit:

1. Mediteer
Mediteren helpt je beseffen dat je gedachten hebt, in plaats van dat je je gedachten bént. Het helpt je om weer op het nu te focussen. Als je erg gestrest bent, ga dan voor een meditatiewandeling. Geniet van de natuur om je heen (zelfs al is het maar een enkel boompje midden in de stad). Voel de wind, ruik de geuren om je heen, luister naar het geroezemoes van de stad of de natuur. Kom weer in het nu.

2. Glimlach :-)
Zelfs al voel je je er helemaal niet naar, fake it till you make it. Onderzoek heeft aangetoond dat alleen al de uiterlijke handeling van het glimlachen een positief effect kan hebben op hoe je je van binnen voelt. Het verandert je stemming en vermindert stress. Glimlachen kost je gezichtsspieren ook nog eens minder energie dan fronsen.

3. Omring jezelf met positieve mensen
Praat met mensen die je moeilijkheden weer in een juist daglicht kunnen plaatsen in plaats van je negatieve gedachten te voeden. Negatief denken is besmettelijk, maar positief denken gelukkig ook!

4. Verander de toon van je gedachten van negatief naar positief
Vervang gedachten als Het gaat me nooit lukken, wat ben ik toch een domme koe! met gedachten als Goed, er zijn misschien wat uitdagingen, maar ik zal mijn best doen om een oplossing te vinden.

5. Kom uit die slachtoffersrol
Je hebt een vrije wil, jij creëert je leven – neem er verantwoordelijkheid voor. Als je vastzit in een slachtoffersrol, dan heb je al snel het gevoel dat je vast zit. Maar er is altijd wel een manier om je omstandigheden te verbeteren. Kies voor verandering, zelfs als het in het begin misschien even onwennig is.

6. Dien
Doe eens iets leuks voor anderen. Door anderen te dienen zul je de nodige afleiding krijgen en ook nog eens een goed gevoel krijgen. Onzelfzuchtig dienen, seva, is niet voor niets een belangrijke spirituele beoefening.

7. Herinner jezelf eraan dat niemand perfect is
Blijf niet mijmeren over fouten die je hebt gemaakt. Als je valt, sta dan op, leer van je fout, en ga verder. Blijf niet in de greppel liggen.

8. Zing!
Zing mee met een van je favoriete liedjes of mantra’s. Leg je gevoel erin en zing luidkeels mee. Het heeft een ontspannend en bevrijdend effect.

9. Noem vijf dingen op waar je dankbaar voor bent
Deze simpele tip zal je helpen om de dingen die je al hebt te waarderen.

10. Lees positieve citaten
Hier is alvast een mooie:

Let op je gedachten, want gedachten worden woorden.

Let op je woorden, want woorden worden handelingen.

Let op je handelingen, want handelingen worden gewoontes.

Let op gewoontes, want gewoontes worden je karakter.

Let op je karakter, want je karakter wordt je lot.

Veel plezier met positief denken!

Inspiratie door Michelle Uy.

  Deel de inspiratie! Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+Pin on PinterestShare on LinkedInEmail to someone